GENERALNA DYREKCJA DRÓG PUBLICZNYCH

 

OGÓLNE SPECYFIKACJE TECHNICZNE

 

D - 05.03.08 ¸ 05.03.10

 

NAWIERZCHNIA POWIERZCHNIOWO UTRWALANA

 

Warszawa 1998


Opracowanie wykonano na zlecenie

Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych

Zgodnie z decyzją Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych niniejsza ogólna specyfikacja techniczna stanowi obowiązującą podstawę sporządzenia szczegółowej specyfikacji technicznej przy zlecaniu i realizacji robót na drogach krajowych i wojewódzkich oraz jest zalecona do wykorzystania przy zlecaniu robót na drogach miejskich i gminnych.

Jednostka autorska,

opracowanie edytorskie i rozpowszechnienie:

Branżowy Zakład Doświadczalny Budownictwa Drogowego i Mostowego, Sp. z o.o.

03-802 Warszawa, ul. Skaryszewska 19, tel./fax (0-22) 18-58-29

Konsultacje:

Wydział Budowy Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w Warszawie

Treść ogólnej specyfikacji technicznej jest aktualna na dzień 30 kwietnia 1998 r.

Przy sporządzaniu szczegółowej specyfikacji technicznej należy ewentualnie uaktualnić przepisy zawarte w wykorzystywanej niniejszej ogólnej specyfikacji technicznej.

 

NAJWAŻNIEJSZE OZNACZENIA I SKRÓTY

OST

- ogólna specyfikacja techniczna

SST

- szczegółowa specyfikacja techniczna

GDDP

- Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych

IBDiM

- Instytut Badawczy Dróg i Mostów

MK-CZDP

- Ministerstwo Komunikacji,

  Centralny Zarząd Dróg Publicznych

 

SPIS  SPECYFIKACJI

D - 05.03.08 ¸ 05.03.10

NAWIERZCHNIA POWIERZCHNIOWO UTRWALANA

D-05.03.08           NAWIERZCHNIA PODWÓJNIE POWIERZCHNIOWO UTRWALANA

D-05.03.09           NAWIERZCHNIA POJEDYNCZO POWIERZCHNIOWO UTRWALANA

D-05.03.10           REGENERACJA NAWIERZCHNI

ZAŁĄCZNIK       PROJEKTOWANIE POWIERZCHNIOWEGO UTRWALENIA. WYTYCZNE I ZALECENIA

 

 

 

 

D-05.03.08

 

NAWIERZCHNIA PODWÓJNIE POWIERZCHNIOWO UTRWALANA

 

 

 

SPIS TREŚCI

D-05.03.08

NAWIERZCHNIA PODWÓJNIE POWIERZCHNIOWO UTRWALANA

 

  1. Wstęp

  2. materiały

  3. sprzęt

  4. transport

  5. wykonanie robót

  6. kontrola jakości robót

  7. obmiar robót

  8. odbiór robót

  9. podstawa płatności

10. przepisy związane

 

 

1. Wstęp

1.1. Przedmiot OST

                Przedmiotem niniejszej ogólnej specyfikacji technicznej (OST) są wymagania dotyczące wykonania i odbioru robót związanych z wykonawstwem podwójnego powierzchniowego utrwalenia nawierzchni.

1.2. Zakres stosowania OST

                Ogólna specyfikacja techniczna (OST) stanowi obowiązującą podstawę opracowania szczegółowej specyfikacji technicznej (SST) stosowanej jako dokument przetargowy i kontraktowy przy zlecaniu i realizacji robót na drogach krajowych i wojewódzkich.

                Zaleca się wykorzystanie OST przy zlecaniu robót na drogach miejskich i gminnych.

1.3. Zakres robót objętych OST

                Ustalenia zawarte w niniejszej specyfikacji dotyczą zasad prowadzenia robót związanych z wykonaniem podwójnego powierzchniowego utrwalenia nawierzchni na drogach obciążonych ruchem od lekkiego do ciężkiego.

                Załączony do niniejszej specyfikacji załącznik pt. „Projektowanie powierzchniowego utrwalenia. Wytyczne i zalecenia” [7] może być wykorzystywany przy określaniu rodzaju powierzchniowego utrwalenia, rodzaju frakcji kruszywa i lepiszcza i ich ilości.

1.4. Określenia podstawowe

1.4.1. Podwójne powierzchniowe utrwalenie nawierzchni

 


 


Podwójne powierzchniowe utrwalenie nawierzchni jest zabiegiem utrzymaniowym polegającym na kolejnym rozłożeniu:

-      warstwy lepiszcza,

-      warstwy kruszywa,

-      drugiej warstwy lepiszcza,

-      warstwy drobniejszego kruszywa.

1.4.2. Pozostałe określenia

                Pozostałe określenia podstawowe są zgodne z obowiązującymi, odpowiednimi polskimi normami i z definicjami podanymi w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 1.4.

1.5. Ogólne wymagania dotyczące robót

                Ogólne wymagania dotyczące robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 1.5.

2. materiały

2.1. Ogólne wymagania dotyczące materiałów

                Ogólne wymagania dotyczące materiałów, ich pozyskiwania i składowania, podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 2.

2.2. Kruszywa

2.2.1. Wymagania dotyczące kruszyw

                Do powierzchniowego utrwalania należy stosować grysy lub żwiry kruszone o wąskich frakcjach uziarnienia, spełniające wymagania wg tablicy 1 i 2, zgodne z normą PN-B-11112 [1] i wytycznymi CZDP [6] przy jednoczesnym uwzględnieniu uściśleń zawartych w niniejszych OST.

                Do podwójnego powierzchniowego utrwalenia należy stosować kruszywo łamane o frakcjach: od 4 mm do 6,3 mm; od 6,3 mm do 10 mm; od 10 mm do 12,8 mm i od 12,8 mm do 16 mm.

                Dopuszcza się stosowanie wąskich frakcji grysów o wymiarach innych niż wyżej podane pod warunkiem, że zostaną zaakceptowane przez Inżyniera.

Do wykonania powierzchniowego utrwalenia nie dopuszcza się kruszywa pochodzącego ze skał wapiennych.

 

Tablica 1. Wymagania dla grysu i żwiru kruszonego w zależności od klasy kruszywa i kategorii ruchu

 

Kategoria ruchu

                Wyszczególnienie właściwości

ciężki

średni, lekkośredni,

lekki

 

klasa kruszywa

               

I

II

Ścieralność w bębnie kulowym po pełnej liczbie obrotów, ubytek masy nie większy niż, %(m/m):

25

(40)

35

(45)

Ścieralność w bębnie kulowym po 1/5 pełnej liczby obrotów, ubytek masy w stosunku do ubytku masy po pełnej liczbie obrotów nie większy niż, %(m/m):

 

25

 

35

Nasiąkliwość nie większa niż, %(m/m):

1,5*

2,0*

Mrozoodporność wg metody zmodyfikowanej, ubytek masy nie większy niż, %(m/m):

10,0

30,0

  *    - dla żwirów kruszonych przyjęto takie same wymagania jak dla kruszywa łamanego (grysów).

  (  )  - wartości podane w nawiasach dotyczą wyłącznie kruszywa granitowego.

 

Tablica 2. Wymagania dla grysu i żwiru kruszonego w zależności od gatunku kruszywa i kategorii ruchu

 

Kategoria ruchu

Wyszczególnienie właściwości

ciężki

średni

lekkośredni

i lekki

 

Gatunek kruszywa

 

1

2

Zawartość ziarn mniejszych niż 0,075 mm odsianych na mokro, nie więcej niż, %(m/m):

0,5*

0,5*

0,5*

Zawartość frakcji podstawowej, nie mniej niż, %(m/m):

85,0

85,0

85,0

Zawartość nadziarna, nie więcej niż, %(m/m):

8,0

8,0

8,0*

Zawartość podziarna, nie więcej niż, %(m/m):

10,0

10,0

10,0

Zawartość zanieczyszczeń obcych, nie więcej niż, %(m/m):

0,1

0,1

0,2

Zawartość ziarn nieforemnych, nie więcej niż, %(m/m):

15,0*

20,0*

25,0*

Zawartość zanieczyszczeń organicznych

barwa cieczy nie ciemniejsza niż wzorcowa

Zawartość przekruszonych ziarn żwirowych, nie więcej niż, %(m/m):

-

10,0**

15,0**

  *     - wymagania zostały zwiększone w stosunku do normy PN-B-11112 [1]

  **   - dotyczy grysu produkowanego z kruszywa naturalnego.

 

2.2.2. Składowanie kruszyw

                Wykonawca zapewni składowanie kruszyw na składowiskach zlokalizowanych jak najbliżej wykonywanego odcinka powierzchniowego utrwalenia. Podłoże składowiska powinno być równe, dobrze odwodnione, czyste, o twardej powierzchni zabezpieczającej przed zanieczyszczeniem kruszywa w czasie jego składowania i poboru. Każda frakcja kruszywa, jego klasa i gatunek będą składowane oddzielnie, w sposób umożliwiający ich mieszanie się zarówno w czasie składowania, jak również ładowania i transportu.

2.3. Lepiszcza

2.3.1. Wymagania dla lepiszczy

                Niniejsza OST uwzględnia jako lepiszcze do powierzchniowego utrwalenia, tylko drogowe kationowe emulsje asfaltowe szybkorozpadowe niemodyfikowane i modyfikowane rodzaju K1-65, K1-70, K1-65MP, K1-70MP, spełniające wymagania zawarte w tablicy 3 zgodnie z opracowaniem „Warunki techniczne. Drogowe kationowe emulsje asfaltowe Em-94” - IBDiM - 1994 [5].

 

Tablica 3. Wymagania dla drogowych emulsji kationowych niemodyfikowanych [5]

Badane właściwości

Rodzaj emulsji

 

K1-65

K1-70

Zawartość lepiszcza, %

od 64 do 66

od 69 do 71

Lepkość wg Englera wg PN-C-04014 [2], oE,

nie mniej niż:

 

6

 

-

Lepkość BTA Æ 4 mm (s), nie mniej niż:

-

7

Jednorodność, %, # 0,63 mm, nie więcej niż:

0,10

0,10

Jednorodność, %, # 0,16 mm, nie więcej niż:

0,25

0,25

Trwałość, %, 0,63 mm po 4 tyg., nie więcej niż:

0,4

0,4

Sedymentacja, %, nie mniej niż:

5,0

5,0

Przyczepność do kruszywa, %, nie mniej niż:

85

85

Indeks rozpadu, g/100 g, nie więcej niż:

80

80

 

 

                Kationowe emulsje asfaltowe rodzaju K1-70 zaleca się stosować do wykonywania powierzchniowego utrwalenia na drogach o ruchu średnim. Przy ruchu mniejszym od średniego dopuszcza się stosowanie emulsji K1-65. Powierzchniowe utrwalenie może być wykonywane również na drogach o ruchu ciężkim, lecz przy użyciu kationowej emulsji modyfikowanej, przy czym zalecane jest stosowanie emulsji wytwarzanej przy użyciu asfaltu wcześniej modyfikowanego.

                Wymagania dla drogowych emulsji kationowych modyfikowanych zawarte są w tablicy 4.

                Dopuszcza się również stosowanie asfaltów fluksowanych lub polimeroasfaltów.

                Inne lepiszcza niż drogowe emulsje asfaltowe szybkorozpadowe (modyfikowane i niemodyfikowane) mogą być stosowane pod warunkiem posiadania aprobaty technicznej wydanej przez uprawnioną jednostkę i muszą być zaakceptowane przez Inżyniera.

                Wykonawca do wykonania powierzchniowych utrwaleń zapewni lepiszcza od jednego dostawcy.

2.3.2. Składowanie lepiszczy

                Do składowania lepiszczy Wykonawca użyje cystern, pojemników, zbiorników lub beczek.

                Cysterny, pojemniki, zbiorniki i beczki przeznaczone do składowania emulsji powinny być czyste i nie powinny zawierać resztek innych lepiszczy.

                Przy przechowywaniu asfaltowej emulsji Wykonawca jest zobowiązany przestrzegać następujące zasady:

-      czas składowania emulsji nie powinien przekraczać 3 m-cy od daty jej wyprodukowania,

-      temperatura przechowywania emulsji nie powinna być niższa niż +5oC.

 

Tablica 4. Właściwości drogowych emulsji kationowych modyfikowanych

Oznaczenia

Klasa emulsji

Badane właściwości

Szybkorozpadowe

 

K1-65MP

K1-70MP

Zawartość lepiszcza, %

od 64 do 66

od 69 do 71

Lepkość wg Englera wg PN-C-04014 [2], oE,

nie mniej niż:

6

-

Lepkość BTA Æ 4 mm (s), nie mniej niż:

-

7

Jednorodność, %, # 0,63 mm, nie więcej niż:

0,20

0,20

Trwałość, %, # 0,63 mm po 4 tyg., nie więcej niż:

0,5

0,5

Sedymentacja, %, nie mniej niż:

5,0

5,0

Przyczepność do kruszywa, %, nie mniej niż:

85

85

Indeks rozpadu, g/100 g*, nie więcej niż:

90

90

*      przy powierzchniowych utrwaleniach wykonywanych w warunkach upału (temp. powietrza powyżej 30oC i nawierzchni powyżej 40oC) maksymalna wartość indeksu rozpadu może być podniesiona do 100 g/100 g.

 

3. sprzęt

3.1. Ogólne wymagania dotyczące sprzętu

                Ogólne wymagania dotyczące sprzętu podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 3.

3.2. Rodzaje sprzętu do wykonania powierzchniowego utrwalenia

                Wykonawca przystępujący do wykonania powierzchniowego utrwalenia powinien wykazać się możliwością korzystania z następującego sprzętu:

-      szczotek mechanicznych - do oczyszczania nawierzchni i usuwania niezwiązanych ziarn po wykonaniu powierzchniowego utrwalenia,

-      skrapiarek lepiszcza - do rozłożenia lepiszcza na nawierzchni,

-      rozsypywarek kruszywa - do rozłożenia kruszywa na nawierzchni,

-      walców drogowych - do przywałowania rozłożonego kruszywa.

3.3. Wymagania dla sprzętu

3.3.1. Szczotki mechaniczne

                Zaleca się stosowanie urządzeń dwuszczotkowych, w skład których wchodzi szczotka wykonana z twardych elementów czyszczących, służąca do zdrapywania i usuwania zanieczyszczeń, oraz szczotka miękka służąca do zamiatania i usuwania niezwiązanych ziarn kruszywa.

                Ze względu na duże pylenie powstające w procesie czyszczenia, szczotki powinny być wyposażone w urządzenie pochłaniające pyły oraz umożliwiające czyszczenie powierzchni na sucho i na mokro.

3.3.2. Skrapiarka lepiszcza

                Wykonawca robót jest zobowiązany do użycia tylko takiej skrapiarki, która zapewni rozłożenie na jezdni przewidzianej ilości lepiszcza równomiernie, zarówno w kierunku podłużnym jak i poprzecznym. Dla zapewnienia równomiernego rozłożenia przewidzianej ilości lepiszcza na nawierzchni, skrapiarka powinna być wyposażona w urządzenia pomiarowo-kontrolne oraz mechanizmy regulacyjne, pozwalające na sprawdzenie i regulowanie parametrów takich jak:

-      temperatury rozkładanego lepiszcza,

-      ciśnienia lepiszcza w kolektorze,

-      obrotów pompy dozującej lepiszcze,

-      prędkości poruszania się skrapiarki (szczególnie dokładny pomiar i wskazanie w zakresie zwykle od 3 do 6 km/h),

-      wysokości i długości kolektora do rozkładania lepiszcza.

                Dla zachowania niezmiennej temperatury rozkładanego lepiszcza, skrapiarka powinna posiadać zbiornik izolowany termicznie. Kolektor skrapiarki powinien być wyposażony w dysze szczelinowe oraz posiadać regulację wysokości swego położenia nad powierzchnią jezdni, dla zapewnienia równomiernego pokrycia nawierzchni lepiszczem z dwóch lub trzech dysz. Nie dopuszcza się stosowania skrapiarek, których kolektor jest wyposażony w dysze stożkowe. Zależności pomiędzy wydatkiem lepiszcza a nastawami regulowanych parametrów takich jak: ciśnienie, obroty pompy prędkość jazdy skrapiarki i temperatura lepiszcza powinny być  zawarte w aktualnych wynikach cechowania skrapiarki.

                Skrapiarkę można uznać za przydatną do wykonywania powierzchniowego utrwalenia, jeżeli odchylenia rozkładanego lepiszcza od ilości założonych mieszczą się w przedziale ± 10% w kierunku podłużnym i poprzecznym.

3.3.3. Rozsypywarka kruszywa

                Do wykonania powierzchniowego utrwalenia Wykonawca zapewni jeden z poniższych typów rozsypywarek kruszywa:

-      doczepną do skrzyni samochodu z kruszywem,

-      pchaną przez samochód z kruszywem,

-      samojezdną,

-      doczepną do skrapiarki.

                Ze względu na konieczność uzyskania dużej dokładności dozowania kruszywa preferuje się użycie rozsypywarek samojezdnych.

                Rozsypywarkę kruszywa można uznać za przydatną do wykonania powierzchniowego utrwalenia, jeżeli pomierzone odchylenia ilości dozowanego kruszywa nie różnią się od przewidzianej ilości więcej niż o 1 l/m2.

3.3.4. Walce drogowe

                Do przywałowania kruszywa Wykonawca użyje walców ogumionych wyposażonych w opony o gładkim bieżniku, ze stałym ciśnieniem do 0,6 MPa i obciążeniem 15 kN na koło oraz lekkich walców statycznych o stalowych pancerzach, pod warunkiem, że nie będą one powodowały miażdżenia ziarn kruszywa.

4. transport

4.1. Ogólne wymagania dotyczące transportu

                Ogólne wymagania dotyczące transportu podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 4.

4.2. Transport kruszywa

                Kruszywo można przewozić dowolnymi środkami transportu, w warunkach zabezpieczających je przed zanieczyszczeniem, zmieszaniem z innymi materiałami (asortymentami) i nadmiernym zawilgoceniem.

4.3. Transport lepiszczy

                Cysterny samochodowe używane do przewozu emulsji powinny być podzielone przegrodami na komory o pojemności nie większej niż 3 m3, a każda przegroda powinna mieć wykroje przy dnie, aby możliwy był przepływ emulsji między komorami.

                Wyjątkowo, za zgodą Inżyniera, dopuszcza się do transportu emulsji beczki lub inne pojemniki stalowe.

5. wykonanie robót

5.1. Ogólne zasady wykonania robót

                Ogólne zasady wykonania robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 5.

5.2. Założenia ogólne

                Powierzchniowe utrwalenie nawierzchni jest zabiegiem utrzymaniowym, który pozwala na uszczelnienie istniejącej nawierzchni, zapewnia dobre właściwości przeciwpoślizgowe warstwy ścieralnej, natomiast nie wpływa na poprawę jej nośności i równości.

                Nawierzchnia, na której ma być wykonane powierzchniowe utrwalenie, powinna być wyremontowana, posiadać właściwy profil podłużny i poprzeczny oraz powierzchnię charakteryzującą się dużą jednorodnością pod względem twardości i tekstury.

5.3. Projektowanie powierzchniowego utrwalenia

5.3.1. Ocena stanu powierzchni istniejącej nawierzchni

                Dla ustalenia rzeczywistej ilości lepiszcza i wielkości frakcji kruszywa pierwszej warstwy powierzchniowego utrwalenia, należy ocenić stopień twardości i teksturę powierzchni istniejącej nawierzchni. Przy ustalaniu tekstury powierzchni utrwalanej można posłużyć się klasyfikacją zamieszczoną w tablicy 5.

                Przy określaniu stanu powierzchni dopuszcza się stosowanie przez Wykonawcę innych metod oceny stanu nawierzchni zaaprobowanych przez Inżyniera.

 

Tablica 5. Klasyfikacja stanu powierzchni utrwalanej nawierzchni

Lp.

Wygląd i opis powierzchni nawierzchni

Głębokość tekstury 1)  HS

1

Nawierzchnia uboga w lepiszcze, np. mieszanki mineralno-bitumiczne bardzo otwarte i mocno porowate

HS ³ 1,7

2

Nawierzchnia uboga w lepiszcze, np. mieszanki mineralno-bitumiczne porowate

1,2 £ HS < 1,7

3

Nawierzchnia wygładzona, np. mieszanki mineralno-bitumiczne o strukturze zamkniętej bez wysięków lepiszcza

0,8 £ HS < 1,2

4

Nawierzchnia bogata w lepiszcze wykazująca tendencje do występowania wysięków lepiszcza lub zaprawy

0,4 £ HS < 0,8

5

Nawierzchnia bogata w lepiszcze, z tendencją do pocenia lub z licznymi remontami cząstkowymi

HS < 0,4

1) Pomiar głębokości tekstury piaskiem kalibrowanym został podany dla uściślenia tego parametru.

 

5.3.2. Ustalenie ilości grysów

                Ustalenie rzeczywistej ilości grysów zaleca się dokonać zgodnie z opracowaniem „Powierzchniowe utrwalenie. Oznaczenie ilości rozkładanego lepiszcza i kruszywa” [4].

                Ustaloną wg wymienionego opracowania ilości grysów dla podwójnego powierzchniowego utrwalenia nawierzchni należy skorygować:

-      dla pierwszej warstwy grysu      o -5%,

-      dla drugiej warstwy grysu          o +5%.

5.3.3. Ustalenie ilości lepiszcza

                Przy ustalaniu ostatecznej ilości lepiszcza dla każdego wydzielonego odcinka lub pasma ruchu charakteryzującego się jednorodnymi parametrami należy korzystać z własnego doświadczenia oraz z programu projektowania powierzchniowych utrwaleń „Allogen” [8], który jest w posiadaniu dyrekcji okręgowych dróg publicznych.

                Można również korzystać z załącznika do niniejszej OST „Projektowanie powierzchniowego utrwalenia. Wytyczne i zalecenia” pkt 5 [7].

5.4. Zapewnienie przyczepności aktywnej lepiszcza do kruszywa

                Do wykonania powierzchniowego utrwalenia Wykonawca może przystąpić tylko wówczas, gdy przyczepność aktywna kruszywa do wybranego rodzaju emulsji określona zgodnie z normą BN-70/8931-08 [3] będzie większa od 85%.

                Jeżeli przyczepność aktywna będzie mniejsza od 85%, to należy ją zwiększyć przez ogrzanie, wysuszenie lub odpylenie kruszywa bezpośrednio przed jego rozłożeniem na nawierzchni.

                Przy stosowaniu do powierzchniowego utrwalenia innych lepiszczy niż emulsja asfaltowa, przyczepność aktywną można zwiększyć przez zastosowanie otoczonego kruszywa na gorąco.

5.5. Warunki przystąpienia do robót

                Powierzchniowe utrwalenie można wykonywać w okresie, gdy temperatura otoczenia nie jest niższa od +10oC przy stosowaniu asfaltowej emulsji kationowej i nie niższa niż +15oC przy stosowaniu innych lepiszczy.

                Temperatura utrwalanej nawierzchni powinna być nie niższa niż +5oC przy emulsji asfaltowej i +10oC przy innych lepiszczach bezwodnych.

                Nie dopuszcza się przystąpienia do robót podczas opadów atmosferycznych.

5.6. Odcinek próbny

                Przed przystąpieniem do robót, w terminie uzgodnionym z Inżynierem, Wykonawca powinien wykonać odcinek próbny w celu:

-      stwierdzenia, czy sprzęt przewidziany do wykonywania robót spełnia wymagania określone w pkt 3 niniejszej OST,

-      sprawdzenia, czy dozowana ilość lepiszcza i kruszywa są zgodne z parametrami jakie zamierza się utrzymywać podczas robót.

                Do takiej próby Wykonawca powinien użyć materiałów oraz sprzętu takich, jakie będą stosowane do wykonania robót.

                Odcinek próbny powinien być zlokalizowany w miejscu wskazanym przez Inżyniera. Wykonawca może przystąpić do wykonywania powierzchniowego utrwalenia nawierzchni po zaakceptowaniu odcinka próbnego przez Inżyniera.

5.7. Oczyszczenie istniejącej nawierzchni

                Przed przystąpieniem do rozkładania lepiszcza, nawierzchnia powinna być dokładnie oczyszczona za pomocą sprzętu mechanicznego spełniającego wymagania wg pkt 3. W szczególnych przypadkach (bardzo duże zanieczyszczenie) oczyszczenie nawierzchni można wykonać przez spłukanie wodą (z odpowiednim wyprzedzeniem dla wyschnięcia nawierzchni - ważne przy stosowaniu lepiszczy na gorąco).

5.8. Oznakowanie robót

                Ze względu na specyfikę robót przy wykonywaniu powierzchniowego utrwalenia nawierzchni, Wykonawca w sposób szczególny jest zobowiązany do przestrzegania postanowień zawartych w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 1.5.4, a dotyczących zasad zachowania bezpieczeństwa ruchu drogowego w czasie prowadzenia robót.

                Znaki powinny być odblaskowe, czyste i w razie potrzeby czyszczone, odnawiane lub wymieniane na nowe. Przy dużym natężeniu ruchu, w razie potrzeby, Wykonawca uzgodni i wprowadzi regulację, ruch wahadłowy za pomocą sygnalizatorów świateł lub za pomocą pracowników sygnalistów, odpowiednio przeszkolonych.

                Ruch drogowy odbywający się po wstępnie zagęszczonym powierzchniowym utrwaleniu sprzyja utwierdzeniu ziarn kruszywa pod warunkiem, że prędkość ruchu będzie ograniczona od 30 do 40 km/h.

                W okresie pierwszych 48 godzin, a przy mniej sprzyjających warunkach atmosferycznych, w okresie od 3 do 4 dób od chwili wykonania powierzchniowego utrwalenia, Wykonawca spowoduje ograniczenie prędkości ruchu od 30 do 40 km/h.

5.9. Rozkładanie lepiszcza

                Rozkładana emulsja asfaltowa powinna posiadać następującą temperaturę:

-      emulsja K1-65                - od 40 do 50oC,

-      emulsja K1-70                - od 60 do 65oC,

-      emulsja K1-65MP          - od 50 do 60oC,

-      emulsja K1-70MP          - od 65 do 75oC.

                Jeżeli powierzchniowe utrwalenie jest wykonane na połowie jezdni, to złącze środkowe przy drugiej warstwie powinno być przesunięte od 15 do 30 cm, przy czym zalecane jest wykonanie powierzchniowego utrwalenia na całej szerokości jezdni w tym samym dniu.

                Przy rozpoczynaniu skrapiania nawierzchni należy pamiętać, że właściwą jednorodność i ilość lepiszcza uzyskuje się dopiero po upływie krótkiej chwili od momentu otwarcia jego wypływu. Zaleca się, aby w tym krótkim czasie lepiszcze wypływało na arkusze papieru rozłożone na nawierzchni.

5.10. Rozkładanie kruszywa

                Kruszywo powinno być rozkładane równomierną warstwą w ilości ustalonej wg pkt 5.3.2, na świeżo rozłożonej warstwie lepiszcza, za pomocą rozsypywarki kruszywa spełniającej wymagania określone w pkt 3.3. Odległość pomiędzy skrapiarką rozkładającą lepiszcze, a poruszającą się za nią rozsypywarką kruszywa nie powinna być większa niż 40 m. Przy stosowaniu emulsji asfaltowej czas jaki upływa od chwili rozłożenia lepiszcza do chwili rozłożenia kruszywa powinien być możliwie jak najkrótszy (kilka sekund).

5.11. Wałowanie

                Bezpośrednio po rozłożeniu kruszywa, ale nie później niż po 5 minutach należy przystąpić do jego wałowania. Do wałowania powierzchniowych utrwaleń najbardziej przydatne są walce ogumione (walce statyczne gładkie nie są zalecane, gdyż mogą powodować miażdżenie kruszywa).

                Dla uzyskania właściwego przywałowania można przyjąć co najmniej 5-krotne przejście walca ogumionego w tym samym miejscu przy stosunkowo dużej prędkości od 8 do 10 km/h i przy ciśnieniu powietrza w oponach i obciążeniu na koło określonym w pkt 3 niniejszej OST.

                Przy wykonywaniu podwójnego powierzchniowego utrwalenia, pierwszą warstwę kruszywa wałuje się tylko wstępnie (jedno przejście walca).

5.12. Oddanie nawierzchni do ruchu

                Na świeżo wykonanym odcinku powierzchniowego utrwalenia szybkość ruchu należy ograniczyć od 30 do 40 km/h. Długość okresu w którym nawierzchnia powinna być chroniona zależy od istniejących warunków. Może to być kilka godzin - jeżeli pogoda jest sucha i gorąca, albo jeden lub kilka dni w przypadku pogody wilgotnej lub chłodnej.

                Na ogół dobre związanie ziarn kruszywa uzyskuje się w czasie od 24 do 48 godzin. Świeżo wykonane powierzchniowe utrwalenie może być oddane do ruchu niekontrolowanego nie wcześniej, aż wszystkie niezwiązane ziarna zostaną usunięte z nawierzchni szczotkami mechanicznymi lub specjalnymi urządzeniami do podciśnieniowego ich zbierania.

6. kontrola jakości robót

6.1. Ogólne zasady kontroli jakości robót

                Ogólne zasady kontroli jakości robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 6.

6.2. Badania przed przystąpieniem do robót

                Przed przystąpieniem do robót Wykonawca powinien wykonać badania lepiszcza i kruszywa i przedstawić wyniki tych badań Inżynierowi do akceptacji.

                Badania te powinny obejmować wszystkie właściwości lepiszczy i kruszywa określone w pkt 2 niniejszej OST. W zakresie badania sprzętu, Wykonawca winien przedstawić aktualne świadectwo cechowania skrapiarki.

6.3. Badania w czasie robót

6.3.1. Częstotliwość oraz zakres badań i pomiarów

                Częstotliwość oraz zakres badań i pomiarów w czasie wykonywania powierzchniowego utrwalenia podano w tablicy 6.

6.3.2. Badania kruszyw

                Jeżeli Inżynier uzna to za konieczne, właściwości kruszywa należy badać dla każdej partii. Wyniki badań powinny być zgodne z wymaganiami podanymi w pkt 2.

6.3.3. Badania emulsji

                Jeżeli Inżynier nie ustali inaczej, to dla każdej dostarczonej partii (środka transportu) emulsji asfaltowej należy badać:

-      barwę,

-      jednorodność,

-      lepkość i indeks rozpadu.

 

 

Tablica 6. Częstotliwość oraz zakres badań i pomiarów robót powierzchniowego utrwalenia

Lp.

Wyszczególnienie badań i pomiarów

Częstotliwość badań.

Minimalna liczba badań

1

Badanie właściwości kruszywa

dla każdej partii kruszywa

2

Badanie emulsji

dla każdej dostawy

3

Sprawdzenie stanu czystości nawierzchni

w sposób ciągły

4

Sprawdzenie dozowania lepiszcza

przed rozpoczęciem robót (odcinek próbny) i w przypadku wątpliwości

5

Sprawdzenie dozowania kruszywa

przed rozpoczęciem robót (odcinek próbny) i w przypadku wątpliwości

6

Sprawdzenie temperatury otoczenia i nawierzchni

codziennie przed rozpoczęciem robót

7

Sprawdzenie temperatury lepiszcza

minimum 3 razy na zmianę roboczą

8

Pomiary szerokości powierzchniowego utrwalenia

w 10 miejscach na 1 km

 

 

6.3.4. Sprawdzanie stanu czystości nawierzchni

                W trakcie prowadzonych robót Wykonawca powinien sprawdzać stan powierzchni nawierzchni, na której ma być wykonane powierzchniowe utrwalenie, zgodnie z pkt 5.2 oraz jej oczyszczenie, zgodne z wymaganiami zawartymi w pkt 5.7.

6.3.5. Sprawdzanie dozowania lepiszcza i kruszywa

                Dozowanie ilości lepiszcza i kruszywa należy wykonywać jak badania testowe, według metod opisanych w opracowaniu GDDP [4].

6.3.6. Sprawdzenie temperatury otoczenia i nawierzchni

                Wykonawca zobowiązany jest do prowadzenia codziennych pomiarów temperatury otoczenia i nawierzchni co do zgodności z wymaganiami określonymi w pkt 5.5.

6.3.7. Sprawdzanie temperatury lepiszcza

                Wykonawca jest zobowiązany do prowadzenia stałych pomiarów temperatury lepiszcza, co do zgodności z wymaganiami określonymi w pkt 5.9.

6.4. Badania dotyczące cech geometrycznych wykonanego powierzchniowego utrwalenia

6.4.1. Szerokość nawierzchni

                Po zakończeniu robót, tj. po okresie pielęgnacji, Wykonawca w obecności Inżyniera dokonuje pomiaru szerokości powierzchniowego utrwalenia z dokładnością do ± 1 cm. Szerokość nie powinna się różnić od projektowanej więcej niż o ± 5 cm.

6.4.2. Równość nawierzchni

                Jeżeli po wykonaniu robót przygotowawczych przed powierzchniowym utrwaleniem, na istniejącej powierzchni dokonano pomiarów równości, to po wykonaniu powierzchniowego utrwalenia pomiary takie należy wykonać w tych samych miejscach i według tej samej metody. Wyniki pomiarów równości nie powinny być gorsze od wyników uzyskanych przed wykonaniem robót.

6.4.3. Ocena wyglądu zewnętrznego powierzchniowego utrwalenia

                Powierzchniowe utrwalenie powinno się charakteryzować jednorodnym wyglądem zewnętrznym. Powierzchnia jezdni powinna być równomiernie pokryta ziarnami kruszywa dobrze osadzonymi w lepiszczu, tworzącymi wyraźną grubą makrostrukturę. Dopuszcza się zloty kruszywa rzędu 5%.

7. obmiar robót

7.1. Ogólne zasady obmiaru robót

                Ogólne zasady obmiaru robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 7.

7.2. Jednostka obmiarowa

                Jednostką obmiarową jest m2 (metr kwadratowy) wykonanego podwójnego powierzchniowego utrwalenia.

8. odbiór robót

                Ogólne zasady odbioru robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 8.

                Roboty uznaje się za wykonane zgodnie z dokumentacją projektową, SST i wymaganiami Inżyniera, jeżeli wszystkie pomiary i badania z zachowaniem tolerancji wg pkt 6 dały wyniki pozytywne.

9. podstawa płatności

9.1. Ogólne ustalenia dotyczące podstawy płatności

                Ogólne ustalenia dotyczące podstawy płatności podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 9.

9.2. Cena jednostki obmiarowej

                Cena wykonania 1 m2 (jednego metra kwadratowego) podwójnego powierzchniowego utrwalenia nawierzchni obejmuje:

-      prace pomiarowe i roboty przygotowawcze,

-      oznakowanie robót,

-      transport i składowanie kruszyw,

-      transport i składowanie lepiszczy,

-      dostawę i pracę sprzętu do robót,

-      przygotowanie powierzchni nawierzchni do wykonania powierzchniowego utrwalenia,

-      prace projektowe przy ustaleniu ilości materiałów,

-      podwójne rozłożenie lepiszcza,

-      podwójne rozłożenie kruszywa,

-      wałowanie,

-      przeprowadzenie pomiarów i badań laboratoryjnych wymaganych w specyfikacji technicznej.

10. przepisy związane

10.1. Normy

1.

PN-B-11112

Kruszywa mineralne. Kruszywa łamane do nawierzchni drogowych

2.

PN-C-04014

Przetwory naftowe. Oznaczanie lepkości względnej lepkościomierzem Englera

3.

BN-70/8931-08

Oznaczenie aktywnej przyczepności lepiszczy bitumicznych do kruszyw

10.2. Inne dokumenty

4.     Powierzchniowe utrwalenie. Oznaczenie ilości rozkładanego lepiszcza i kruszywa. Opracowanie zalecane przez GDDP do stosowania pismem GDDP-5.3a-551/5/92 z dnia 1992-02-03.

5.     Warunki techniczne. Drogowe kationowe emulsje asfaltowe Em-94. IBDiM, Warszawa 1994.

6.     Wytyczne techniczne oceny jakości grysów i żwirów kruszonych produkowanych z naturalnie rozdrobnionego surowca skalnego przeznaczonych do nawierzchni drogowych. MK-CZDP 1984.

7.     Załącznik do OST - „Projektowanie powierzchniowego utrwalenia. Wytyczne i zalecenia”.

8.     Program projektowania powierzchniowych utrwaleń „Allogen”.

 

 

 

 

 

 

 

D-05.03.09

 

NAWIERZCHNIA POJEDYNCZO POWIERZCHNIOWO UTRWALANA

 

 

 

SPIS TREŚCI

D-05.03.09

NAWIERZCHNIA POJEDYNCZO POWIERZCHNIOWO UTRWALANA

 

  1. Wstęp

  2. materiały

  3. sprzęt

  4. transport

  5. wykonanie robót

  6. kontrola jakości robót

  7. obmiar robót

  8. odbiór robót

  9. podstawa płatności

10. przepisy związane

 

 

 

1. Wstęp

1.1. Przedmiot OST

                Przedmiotem niniejszej ogólnej specyfikacji technicznej (OST) są wymagania dotyczące wykonania i odbioru robót związanych z wykonawstwem pojedynczego powierzchniowego utrwalenia nawierzchni.

1.2. Zakres stosowania OST

                Ogólna specyfikacja techniczna (OST) stanowi obowiązującą podstawę opracowania szczegółowej specyfikacji technicznej (SST) stosowanej jako dokument przetargowy i kontraktowy przy zlecaniu i realizacji robót na drogach krajowych i wojewódzkich.

                Zaleca się wykorzystanie OST przy zlecaniu robót na drogach miejskich i gminnych.        

1.3. Zakres robót objętych OST

                Ustalenia zawarte w niniejszej specyfikacji dotyczą zasad prowadzenia robót związanych z wykonaniem pojedynczego powierzchniowego utrwalenia nawierzchni na drogach obciążonych ruchem od lekkiego do ciężkiego.

                Załączony do niniejszej specyfikacji załącznik pt. „Projektowanie powierzchniowego utrwalenia. Wytyczne i zalecenia” [7] może być wykorzystywany przy określaniu rodzaju powierzchniowego utrwalenia, rodzaju frakcji kruszywa i lepiszcza i ich ilości.

                Zakres robót objętych niniejszą specyfikacją (OST) obejmuje wykonanie:

-      pojedynczego powierzchniowego utrwalenia nawierzchni,

-      pojedynczego powierzchniowego utrwalenia nawierzchni z podwójnym rozsypaniem grysów,

-      pojedynczego powierzchniowego utrwalenia nawierzchni typu „sandwich”.

1.4. Określenia podstawowe

1.4.1. Pojedyncze powierzchniowe utrwalenie nawierzchni

 


 


                Pojedyncze powierzchniowe utrwalenie nawierzchni jest zabiegiem utrzymaniowym polegającym na kolejnym rozłożeniu:

-      warstwy lepiszcza,

-      warstwy kruszywa o wąskiej frakcji.

1.4.2. Pojedyncze powierzchniowe utrwalenie nawierzchni z podwójnym rozłożeniem grysu

 


 

 


                Pojedyncze powierzchniowe utrwalenie z podwójnym rozłożeniem grysu jest zabiegiem utrzymaniowym polegającym na kolejnym rozłożeniu:

-      warstwy lepiszcza,

-      warstwy kruszywa o wąskiej frakcji,

-      drugiej warstwy drobniejszego kruszywa.

1.4.3. Pojedyncze powierzchniowe utrwalenie nawierzchni typu „sandwich”

 


 


                Pojedyncze powierzchniowe utrwalenie typu „sandwich” jest zabiegiem utrzymaniowym polegającym na kolejnym rozłożeniu:

-      warstwy kruszywa,

-      warstwy lepiszcza,

-      warstwy drobniejszego kruszywa.

1.4.4. Pozostałe określenia

                Pozostałe określenia podstawowe są zgodne z obowiązującymi, odpowiednimi polskimi normami i z definicjami podanymi w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 1.4.

1.5. Ogólne wymagania dotyczące robót

                Ogólne wymagania dotyczące robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 1.5.

2. materiały

2.1. Ogólne wymagania dotyczące materiałów

                Ogólne wymagania dotyczące materiałów podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 2.

2.2. Kruszywa

2.2.1. Wymagania dotyczące kruszyw

                Kruszywa do powierzchniowego pojedynczego utrwalenia nawierzchni powinny odpowiadać wymaganiom podanym w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 2.2.1.

2.2.2. Warunki dostaw kruszyw

                Warunki dostaw kruszyw powinny odpowiadać wymaganiom podanym w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 2.2.2.

2.2.3. Składowanie kruszyw

                Składowanie kruszyw powinno odpowiadać wymaganiom podanym w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 2.2.3.

2.3. Lepiszcza

2.3.1. Wymagania dla lepiszczy

                Lepiszcza do pojedynczego powierzchniowego utrwalenia powinny odpowiadać wymaganiom podanym w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 2.3.1.

2.3.2. Składowanie lepiszczy

                Składowanie lepiszczy powinno odpowiadać wymaganiom podanym w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 2.3.2.

3. sprzęt

3.1. Ogólne wymagania dotyczące sprzętu

                Ogólne wymagania dotyczące sprzętu podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 3.

3.2. Sprzęt do wykonania powierzchniowego utrwalenia

                Sprzęt do wykonania powierzchniowego utrwalenia został podany w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 3.2.

3.3. Wymagania dla sprzętu

                Wymagania dla sprzętu zostały podane w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 3.3.

4. transport

4.1. Ogólne wymagania dotyczące transportu

                Ogólne wymagania dotyczące transportu podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 4.

4.2. Transport kruszyw

                Transport kruszyw powinien odpowiadać wymaganiom podanym w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 4.2.

4.3. Transport lepiszczy

                Transport lepiszczy powinien odpowiadać wymaganiom podanym w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 4.3.

5. wykonanie robót

5.1. Ogólne zasady wykonania robót

Ogólne zasady wykonania robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 5.

5.2. Założenia ogólne

                Powierzchniowe utrwalenie powierzchni jest zabiegiem utrzymaniowym, który pozwala na uszczelnienie istniejącej nawierzchni, zapewnia dobre właściwości przeciwpoślizgowe warstwy ścieralnej, natomiast nie wpływa na poprawę jej nośności i równości.

                Nawierzchnia, na której ma być wykonane powierzchniowe utrwalenie, powinna być wyremontowana, posiadać właściwy profil podłużny i poprzeczny oraz powierzchnię charakteryzującą się dużą jednorodnością pod względem twardości i tekstury.

5.3. Projektowanie powierzchniowego utrwalenia

5.3.1. Ocena stanu powierzchni istniejącej nawierzchni

                Dla ustalenia rzeczywistej ilości lepiszcza i wielkości frakcji kruszywa pojedynczego powierzchniowego utrwalenia, należy ocenić teksturę powierzchni istniejącej nawierzchni. Przy ustalaniu tekstury powierzchni utrwalanej można posłużyć się klasyfikacją zamieszczoną w tablicy 5.

 

Tablica 5. Klasyfikacja stanu powierzchni utrwalanej nawierzchni

Lp.

Wygląd i opis powierzchni nawierzchni

Głębokość tekstury 1)  HS

1

Nawierzchnia uboga w lepiszcze, np. mieszanki mineralno-bitumiczne bardzo otwarte i mocno porowate

HS ³ 1,7

2

Nawierzchnia uboga w lepiszcze, np. mieszanki mineralno-bitumiczne porowate

1,2 £ HS < 1,7

3

Nawierzchnia wygładzona, np. mieszanki mineralno-bitumiczne o strukturze zamkniętej bez wysięków lepiszcza

0,8 £ HS < 1,2

4

Nawierzchnia bogata w lepiszcze wykazująca tendencje do występowania wysięków lepiszcza lub zaprawy

0,4 £ HS < 0,8

5

Nawierzchnia bogata w lepiszcze, z tendencją do pocenia lub z licznymi remontami cząstkowymi

HS < 0,4

1)       Pomiar głębokości tekstury piaskiem kalibrowanym został podany dla uściślenia tego parametru.

 

                Przy określaniu stanu powierzchni dopuszcza się stosowanie przez Wykonawcę innych metod oceny stanu nawierzchni zaaprobowanych przez Inżyniera.

5.3.2. Ustalenie ilości grysów

                Ustalenie rzeczywistej ilości grysów zaleca się dokonać zgodnie z opracowaniem „Powierzchniowe utrwalenie. Oznaczenie ilości rozkładanego lepiszcza i kruszywa” [4].

                Ustalone wg wymienionego opracowania ilości grysów dla pojedynczego powierzchniowego utrwalenia nawierzchni należy skorygować:

a)     przy wykonaniu pojedynczego powierzchniowego utrwalenia o 0%,

b)    przy wykonaniu pojedynczego powierzchniowego utrwalenia z podwójnym rozłożeniem grysu:

-      przy rozkładaniu grysu grubego                o -25%,

-      przy rozkładaniu grysu drobnego             o -15%,

c)     przy wykonaniu pojedynczego powierzchniowego utrwalenia typu „sandwich”:

-      przy rozkładaniu grubego grysu                o od -10% do -25%,

-      przy rozkładaniu drobnego grysu             o +10%.

5.3.3. Ustalenie ilości lepiszcza

                Przy ustalaniu ostatecznej ilości lepiszcza dla każdego wydzielonego odcinka lub pasa ruchu charakteryzującego się jednorodnymi parametrami należy korzystać z własnego doświadczenia oraz z programu projektowania powierzchniowych utrwaleń „Allogen” [8], który jest w posiadaniu dyrekcji okręgowych dróg publicznych.

                Można również korzystać z załącznika do niniejszej OST „Projektowanie powierzchniowego utrwalenia. Wytyczne i zalecenia” pkt 5 [7].

5.4. Zapewnienie przyczepności aktywnej lepiszcza do kruszywa

                Do wykonania powierzchniowego utrwalenia Wykonawca może przystąpić tylko wówczas, gdy przyczepność aktywna kruszywa do wybranego rodzaju emulsji określona zgodnie z normą BN-70/8931-08 [3] będzie większa od 85%.

                Jeżeli przyczepność aktywna będzie mniejsza od 85%, to należy ją zwiększyć przez ogrzanie, wysuszenie lub odpylenie kruszywa bezpośrednio przed jego rozłożeniem na nawierzchni.

                Przy stosowaniu do powierzchniowego utrwalenia innych lepiszczy niż emulsja asfaltowa, przyczepność aktywną można zwiększyć przez zastosowanie otoczonego kruszywa na gorąco.

5.5. Warunki przystąpienia do robót

                Warunki przystąpienia do wykonania pojedynczego powierzchniowego utrwalenia określono w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 5.5.

5.6. Odcinek próbny

                Zasady wykonania odcinka próbnego określono w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana”  pkt 5.6.

 

5.7. Oczyszczenie istniejącej nawierzchni

                Istniejąca nawierzchnia powinna być przygotowana zgodnie z wymaganiami podanymi w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 5.7.

5.8. Oznakowanie robót

                Zasady wykonania oznakowania robót określono w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 5.8.

5.9. Rozkładanie lepiszcza

                Lepiszcze należy rozkładać zgodnie z wymaganiami podanymi w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana”  pkt 5.9.

5.10. Rozkładanie kruszywa

                Kruszywo należy rozkładać zgodnie z wymaganiami podanymi w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana”  pkt 5.10.

5.11. Wałowanie

                Wałowanie należy wykonywać zgodnie z wymaganiami podanymi w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana”  pkt 5.11.

5.12. Oddanie nawierzchni do ruchu

                Nawierzchnia może być oddana do ruchu zgodnie z ustaleniami podanymi w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 5.12.

6. kontrola jakości robót

6.1. Ogólne zasady kontroli jakości robót

                Ogólne zasady kontroli jakości robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 6.

6.2. Badania przed przystąpieniem do robót

                Zakres badań przed przystąpieniem do robót powinien odpowiadać zakresowi badań podanemu w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 6.2.

6.3. Badania w czasie robót

                Częstotliwość oraz zakres badań i pomiarów w czasie robót powinny odpowiadać wymaganiom podanym w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 6.3.

6.4. Badania dotyczące cech geometrycznych wykonanego powierzchniowego utrwalenia

                Cechy geometryczne wykonanego powierzchniowego utrwalenia powinny być zgodne z wymaganiami podanymi w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 6.4.

7. obmiar robót

7.1. Ogólne zasady obmiaru robót

                Ogólne zasady obmiaru robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 7.

7.2. Jednostka obmiarowa

                Jednostką obmiarową jest m2 (metr kwadratowy) wykonanego pojedynczego powierzchniowego utrwalenia.

8. odbiór robót

                Ogólne zasady odbioru robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 8.

                Roboty uznaje się za wykonane zgodnie z dokumentacją projektową, SST i wymaganiami Inżyniera, jeżeli wszystkie pomiary i badania z zachowaniem tolerancji wg pkt 6 dały wyniki pozytywne.

9. podstawa płatności

9.1. Ogólne ustalenia dotyczące podstawy płatności

                Ogólne ustalenia dotyczące podstawy płatności podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 9.

9.2. Cena jednostki obmiarowej

                Cena wykonania 1 m2 (jednego metra kwadratowego) pojedynczego powierzchniowego utrwalenia nawierzchni obejmuje:

-      prace pomiarowe i roboty przygotowawcze,

-      oznakowanie robót,

-      transport i składowanie kruszyw,

-      transport i składowanie lepiszczy,

-      dostawę i pracę sprzętu do robót,

-      przygotowanie powierzchni nawierzchni do wykonania powierzchniowego utrwalenia (ocena, oczyszczenie),

-      prace projektowe przy ustaleniu ilości materiałów,

-      rozłożenie lepiszcza,

-      pojedyncze (lub podwójne) rozłożenie kruszywa,

-      wałowanie,

-      przeprowadzenie pomiarów i badań laboratoryjnych wymaganych w specyfikacji technicznej.

10. przepisy związane

                Spis przepisów związanych podano w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 10.

 

 

 

 

 

 

 

D-05.03.10

 

REGENERACJA  NAWIERZCHNI

 

 

 

SPIS TREŚCI

D-05.03.10

REGENERACJA NAWIERZCHNI

 

  1. Wstęp

  2. materiały

  3. sprzęt

  4. transport

  5. wykonanie robót

  6. kontrola jakości robót

  7. obmiar robót

  8. odbiór robót

  9. podstawa płatności

10. przepisy związane

 

 

1. Wstęp

1.1. Przedmiot OST

                Przedmiotem niniejszej ogólnej specyfikacji technicznej (OST) są wymagania dotyczące wykonania i odbioru robót związanych z wykonawstwem regeneracji nawierzchni.

1.2. Zakres stosowania OST

                Ogólna specyfikacja techniczna (OST) stanowi obowiązującą podstawę opracowania szczegółowej specyfikacji technicznej (SST) stosowanej jako dokument przetargowy i kontraktowy przy zlecaniu i realizacji robót na drogach krajowych i wojewódzkich.

                Zaleca się wykorzystanie OST przy zlecaniu robót na drogach miejskich i gminnych.        

1.3. Zakres robót objętych OST

                Ustalenia zawarte w niniejszej specyfikacji dotyczą zasad prowadzenia robót związanych z wykonaniem regeneracji nawierzchni na drogach obciążonych ruchem od lekkiego do ruchu średniego włącznie.

                Załączony do niniejszej specyfikacji załącznik pt. „Projektowanie powierzchniowego utrwalenia. Wytyczne i zalecenia” [7] może być wykorzystywany przy ustalaniu rzeczywistej ilości kruszywa i lepiszcza potrzebnego do wykonania regeneracji nawierzchni.

1.4. Określenia podstawowe

1.4.1. Regeneracja

                Regeneracja jest to rodzaj pojedynczego powierzchniowego utrwalenia przy użyciu bardzo drobnego kruszywa, mający na celu uszczelnienie istniejącej warstwy ścieralnej lub ujednorodnienie remontowanej nawierzchni przewidzianej do pokrycia właściwym powierzchniowym utrwaleniem i polega na kolejnym rozłożeniu:

-      warstwy lepiszcza,

-      warstwy drobnego kruszywa.

1.4.2. Pozostałe określenia

                Pozostałe określenia podstawowe są zgodne z obowiązującymi, odpowiednimi polskimi normami i z definicjami podanymi w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 1.4.

1.5. Ogólne wymagania dotyczące robót

                Ogólne wymagania dotyczące robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 1.5.

2. materiały

2.1. Ogólne wymagania dotyczące materiałów

                Ogólne wymagania dotyczące materiałów podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 2.

2.2. Kruszywa

2.2.1. Wymagania dotyczące kruszyw

                Do regeneracji nawierzchni należy stosować kruszywo naturalne lub łamane od 2 do 4 mm spełniające wymagania wg tablicy 1 i 2, zgodne z normami PN-B-11111 [2] i PN-B-11112 [3] oraz Wytycznymi CZDP [7], przy jednoczesnym uwzględnieniu uściśleń zawartych w niniejszej OST.

                Dopuszcza się stosowanie grysów o wymiarach innych niż wyżej podane pod warunkiem, że zostaną zaakceptowane przez Inżyniera.

 

Tablica 1. Wymagania dla grysu i żwiru kruszonego w zależności od klasy kruszywa

Wyszczególnienie właściwości

Klasa kruszywa II

Ścieralność w bębnie kulowym, po pełnej liczbie obrotów, ubytek masy, nie więcej niż, % (m/m):

35

(45)

Ścieralność w bębnie kulowym po 1/5 pełnej liczby obrotów, ubytek masy w stosunku do ubytku masy po pełnej liczbie obrotów, nie więcej niż, % (m/m):

 

35

Nasiąkliwość, nie więcej niż, % (m/m):

2,0*

Mrozoodporność wg metody zmodyfikowanej, ubytek masy, nie więcej niż, % (m/m):

30,0

*   - dla żwirów kruszonych przyjęto takie same wymagania jak dla kruszywa łamanego

       (grysów)

( ) - wartości podane w nawiasach dotyczą wyłącznie kruszywa granitowego.

                Do wykonania regeneracji nawierzchni nie dopuszcza się kruszywa pochodzącego ze skał wapiennych.

2.2.2. Składowanie kruszyw

                Wykonawca zapewni składowanie kruszyw na składowiskach zlokalizowanych jak najbliżej wykonywanego odcinka regeneracji nawierzchni. Podłoże składowiska powinno być równe, dobrze odwodnione, czyste, o twardej powierzchni zabezpieczającej przed zanieczyszczeniem kruszywa w czasie jego składowania i poboru.

 

Tablica 2. Wymagania dla grysu i żwiru kruszonego w zależności od gatunku kruszywa

Wyszczególnienie właściwości

Gatunek kruszywa II

Zawartość ziarn mniejszych niż 0,075 mm odsianych na mokro, nie więcej niż, % (m/m):

0,5*

Zawartość frakcji podstawowej, nie mniej niż, % (m/m):

85,0

Zawartość nadziarna, nie więcej niż, % (m/m):

8,0*

Zawartość podziarna, nie więcej niż, % (m/m):

10,0

Zawartość zanieczyszczeń obcych, nie więcej niż, % (m/m):

0,2

Zawartość zanieczyszczeń organicznych wg PN-B-06714-26 [1]

barwa cieczy nie ciemniejsza niż wzorcowa

* - wymagania zostały zwiększone w stosunku do normy PN-B-11112 [3].

Tablica 3. Wymagania dla drogowych emulsji kationowych niemodyfikowanych [6]

Badane właściwości

Rodzaj emulsji

 

K1-65

K1-70

Zawartość lepiszcza, %

od 64 do 66

od 69 do 71

Lepkość wg Englera wg PN-C-04014 [4], oE, nie mniej niż:

6

-

Lepkość BTA Æ 4 mm (s), nie mniej niż:

-

7

Jednorodność, %, 0,63 mm, nie więcej niż:

0,10

0,10

Jednorodność, %, 0,16 mm, nie więcej niż:

0,25

0,25

Trwałość, %, 0,63 mm po 4 tyg., nie więcej niż:

0,4

0,4

Sedymentacja, %, nie mniej niż:

5,0

5,0

Przyczepność do kruszywa, %, nie mniej niż:

85

85

Indeks rozpadu, g/100 g

80

80

 

2.3. Lepiszcza

2.3.1. Wymagania dla lepiszczy

                Niniejsza OST uwzględnia jako lepiszcza do regeneracji nawierzchni tylko drogowe kationowe emulsje asfaltowe szybkorozpadowe niemodyfikowane rodzaju K1-65, K1-70, spełniające wymagania zawarte w tablicy 3, zgodnie z opracowaniem „Warunki techniczne. Drogowe kationowe emulsje asfaltowe Em-94” - IBDiM - 1994 [6].

                Inne lepiszcza niż drogowe emulsje asfaltowe szybkorozpadowe (modyfikowane i niemodyfikowane), mogą być stosowane pod warunkiem posiadania aprobaty technicznej wydanej przez uprawnioną jednostkę i muszą być zaakceptowane przez Inżyniera.

                Wykonawca do wykonania regeneracji nawierzchni zapewni lepiszcza od jednego dostawcy.

2.3.2. Składowanie lepiszczy

                Do składowania lepiszczy Wykonawca użyje cystern, pojemników, zbiorników lub beczek.

                Cysterny, pojemniki, zbiorniki i beczki przeznaczone do składowania emulsji powinny być czyste i nie powinny zawierać resztek innych lepiszczy.

                Przy przechowywaniu asfaltowej emulsji Wykonawca jest zobowiązany przestrzegać następujących zasad:

-      czas składowania emulsji nie powinien przekraczać 3 m-cy od daty jej wyprodukowania,

-      temperatura przechowywania emulsji nie powinna być niższa niż +5oC.

3. sprzęt

3.1. Ogólne wymagania dotyczące sprzętu

                Ogólne wymagania dotyczące sprzętu podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 3.

3.2. Sprzęt do wykonania regeneracji nawierzchni

                Sprzęt do wykonania powierzchniowego utrwalenia został podany w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 3.2.

3.3. Wymagania dla sprzętu

Wymagania dla sprzętu zostały podane w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 3.3.

4. transport

4.1. Ogólne wymagania dotyczące transportu

                Ogólne wymagania dotyczące transportu podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 4.

4.2. Transport kruszyw

Transport kruszyw powinien odpowiadać wymaganiom podanym w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 4.2.

4.3. Transport lepiszczy

                Transport lepiszczy powinien odpowiadać wymaganiom podanym w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 4.3.

5. wykonanie robót

5.1. Ogólne zasady wykonania robót

Ogólne zasady wykonania robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 5.

5.2. Założenia ogólne

                Regeneracja nawierzchni jest zabiegiem utrzymaniowym, który pozwala na uszczelnienie istniejącej nawierzchni, natomiast nie wpływa na poprawę jej nośności i równości.

                Nawierzchnia, na której ma być wykonana regeneracja nawierzchni, powinna być wyremontowana oraz posiadać jednorodną teksturę powierzchni.

5.3. Ustalenie ilości grysów

                Ustalenie rzeczywistej ilości grysów zaleca się dokonać w oparciu o pkt 4 załącznika „Projektowanie powierzchniowego utrwalenia. Wytyczne i zalecenia” [8].

                Zaleca się dozowanie kruszywa z lekkim nadmiarem (+10%).

5.4. Ustalenie ilości lepiszcza

                Ustalenie rzeczywistej ilości lepiszcza zaleca się dokonać w oparciu o pkt 5.2 tabl. 2 załącznika „Projektowanie powierzchniowego utrwalenia. Wytyczne i zalecenia” [8].

5.5. Warunki przystąpienia do robót

                Warunki przystąpienia do wykonania regeneracji nawierzchni określono w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 5.5.

5.6. Odcinek próbny

                Zasady wykonania odcinka próbnego określono w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 5.6.

5.7. Oczyszczenie istniejącej nawierzchni

                Istniejąca nawierzchnia powinna być przygotowana zgodnie z wymaganiami podanymi w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana”pkt 5.7.

5.8. Oznakowanie robót

                Zasady wykonania oznakowania robót określono w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana”  pkt 5.8.

5.9. Rozkładanie lepiszcza

                Rozpoczęcie robót może nastąpić po upewnieniu się, że nawierzchnia została przygotowana zgodnie z wymaganiami, a sprzęt gwarantuje rozłożenie przewidzianej ilości lepiszcza i kruszywa. Rozkładana emulsja asfaltowa powinna posiadać następującą temperaturę:

-      emulsja K1-65                - od 40 do 50oC,

-      emulsja K1-70                - od 60 do 65oC.

                Przy rozpoczynaniu skrapiania nawierzchni należy pamiętać, że właściwą jednorodność i ilość lepiszcza uzyskuje się dopiero po upływie krótkiej chwili od momentu otwarcia jego wypływu. Zaleca się, aby w tym krótkim czasie lepiszcze wypływało na arkusze papieru rozłożone na nawierzchni.

5.10. Rozkładanie kruszywa

                Kruszywo powinno być rozkładane równomierną warstwą w ilości ustalonej wg pkt 5.3 niniejszych OST, na świeżo rozłożonej warstwie lepiszcza, za pomocą rozsypywarki kruszywa. Odległość pomiędzy skrapiarką rozkładającą lepiszcze, a poruszającą się za nią rozsypywarką kruszywa nie powinna być większa niż 40 m. Przy stosowaniu emulsji asfaltowej czas jaki upływa od chwili rozłożenia lepiszcza do chwili rozłożenia kruszywa powinien być możliwie jak najkrótszy (kilka sekund).

5.11. Wałowanie

                Bezpośrednio po rozłożeniu kruszywa, ale nie później niż po 5 minutach należy przystąpić do jego wałowania. Do wałowania regeneracji nawierzchni najbardziej przydatne są walce ogumione.

                Dla uzyskania właściwego przywałowania można przyjąć co najmniej 5-krotne przejście walca ogumionego w tym samym miejscu przy stosunkowo dużej prędkości od             8 do 10 km/h.       

5.12. Oddanie nawierzchni do ruchu

                Na świeżo wykonanym odcinku regeneracji nawierzchni szybkość ruchu należy ograniczyć od 40 do 50 km/h. Długość okresu w którym nawierzchnia powinna być chroniona zależy od istniejących warunków. Może to być kilka godzin - jeżeli pogoda jest sucha i gorąca, albo jeden lub kilka dni w przypadku pogody wilgotnej lub chłodnej.

                Na ogół dobre związanie ziarn kruszywa uzyskuje się w czasie od 24 do 48 godzin. Świeżo wykonana regeneracja nawierzchni może być oddana do ruchu niekontrolowanego po okresie 3 dni od czasu zawałowania.

6. kontrola jakości robót

6.1. Ogólne zasady kontroli jakości robót

                Ogólne zasady kontroli jakości robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 6.

6.2. Badania przed przystąpieniem do robót

                Zakres badań przed przystąpieniem do robót powinien odpowiadać zakresowi badań podanemu w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 6.2.

6.3. Badania w czasie robót

                Częstotliwość oraz zakres badań i pomiarów w czasie wykonywania regeneracji nawierzchni powinny odpowiadać wymaganiom podanym w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 6.3.

6.4. Badania dotyczące cech geometrycznych wykonanej regeneracji nawierzchni

                Cechy geometryczne wykonanej regeneracji nawierzchni powinny być zgodne z wymaganiami podanymi w OST D-05.03.08 „Nawierzchnia podwójnie powierzchniowo utrwalana” pkt 6.4.

7. obmiar robót

7.1. Ogólne zasady obmiaru robót

                Ogólne zasady obmiaru robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 7.

7.2. Jednostka obmiarowa

                Jednostką obmiarową jest m2 (metr kwadratowy) wykonanej regeneracji nawierzchni.

8. odbiór robót

                Ogólne zasady odbioru robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 8.

                Roboty uznaje się za wykonane zgodnie z dokumentacją projektową, SST i wymaganiami Inżyniera, jeżeli wszystkie pomiary i badania z zachowaniem tolerancji wg pkt 6 dały wyniki pozytywne.

9. podstawa płatności

9.1. Ogólne ustalenia dotyczące podstawy płatności

                Ogólne ustalenia dotyczące podstawy płatności podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 9.

9.2. Cena jednostki obmiarowej

                Cena wykonania 1 m2 (jednego metra kwadratowego) regeneracji nawierzchni obejmuje:

-      prace pomiarowe i roboty przygotowawcze,

-      oznakowanie robót,

-      transport i składowanie kruszyw,

-      transport i składowanie lepiszczy,

-      dostawę i pracę sprzętu do robót,

-      przygotowanie powierzchni nawierzchni do wykonania regeneracji,

-      prace projektowe przy ustaleniu ilości materiałów,

-      rozłożenie lepiszcza,

-      rozłożenie kruszywa,

-      wałowanie,

-      przeprowadzenie pomiarów i badań laboratoryjnych wymaganych w specyfikacji technicznej.

10. przepisy związane

10.1. Normy

1.

PN-B-06714-26

Kruszywa mineralne. Badania. Oznaczanie zawartości zanieczyszczeń organicznych

2.

PN-B-11111

Kruszywa mineralne. Kruszywa naturalne do nawierzchni drogowych. Żwir i mieszanka

3.

PN-B-11112

Kruszywa mineralne. Kruszywa łamane do nawierzchni drogowych

4.

PN-C-04014

Przetwory naftowe. Oznaczanie lepkości względnej lepkościomierzem Englera.

10.2. Inne dokumenty

   5.    Powierzchniowe utrwalenie. Oznaczenie ilości rozkładanego lepiszcza i kruszywa. Opracowanie zalecane przez GDDP do stosowania pismem GDDP-5.3a-551/5/92 z dnia 1992-02-03.

   6.    Warunki techniczne. Drogowe kationowe emulsje asfaltowe Em-94. IBDiM, Warszawa 1994 r.

   7.    Wytyczne techniczne oceny jakości grysów i żwirów kruszonych produkowanych z naturalnie rozdrobnionego surowca skalnego przeznaczonych do nawierzchni drogowych. MK-CZDP 1984 r.

   8.    Załącznik do OST - „Projektowanie powierzchniowego utrwalenia. Wytyczne i zalecenia”.

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK

 

 

PROJEKTOWANIE  POWIERZCHNIOWEGO  UTRWALENIA

 

WYTYCZNE  I  ZALECENIA

 

 

 

SPIS  TREŚCI

 

1. WSTĘP

2. CHARAKTERYSTYKA POWIERZCHNIOWYCH UTRWALEŃ

3. WYBÓR FRAKCJI GRYSÓW

4. USTALENIE ILOŚCI KRUSZYWA NA 1 m2

5. USTALENIE ILOŚCI LEPISZCZA NA 1 m2

 

 

 

 

PROJEKTOWANIE POWIERZCHNIOWEGO UTRWALENIA

Wytyczne i zalecenia

 

1. wstęp

                Załącznik zawiera materiał pomocniczy w formie wskazówek i zaleceń dotyczących wyboru rodzaju powierzchniowego utrwalenia oraz ustalenia bazowej (teoretycznej) ilości kruszywa i lepiszcza, jak również wielkości korekt w zależności od różnych czynników mających wpływ na określenie rzeczywistej ilości lepiszcza.

                Projektowanie powierzchniowego utrwalenia oznacza precyzyjne ustalenie następujących parametrów:

-      rodzaju powierzchniowego utrwalenia,

-      rodzaju lepiszcza,

-      rodzaju i frakcji grysów,

-      sposobu zapewnienia dobrej przyczepności kruszywa do lepiszcza,

-      określenie ilości na 1 m2 lepiszcza i kruszywa.

                Jeżeli droga, na planowanej do wykonania długości, charakteryzuje się zmiennymi parametrami takimi jak:

-      kategorią ruchu na poszczególnych pasmach,

-      warunkami środowiskowymi (otwarta przestrzeń, droga w terenie zalesionym),

-      stanem powierzchni istniejącej nawierzchni (porowatość, szorstkość, twardość, jednorodność)

to należy dokonać odpowiedniego podziału na pasy lub odcinki o jednorodnych parametrach i poddać je oddzielnej analizie.

2. charakterystyka powierzchniowych utrwaleń

2.1. Cel

                Celem powierzchniowego utrwalenia jest uszczelnienie istniejącej nawierzchni oraz zapewnienie dobrych własności przeciwpoślizgowych warstwy ścieralnej. Powierzchniowe utrwalenie nie poprawia natomiast nośności konstrukcji oraz równości istniejącej  nawierzchni.

                Nie zaleca się wykonywania powierzchniowego utrwalenia na następujących odcinkach dróg:

-      o małym promieniu łuków poziomych (ciasne zakręty),

-      o dużych spadkach,

-      w obrębie stref częstego hamowania pojazdów,

-      o miękkiej nawierzchni, podatnej na wciskanie grysów,

-      o bardzo zróżnicowanym stanie powierzchni istniejącej nawierzchni.

2.2. Pojedyncze powierzchniowe utrwalenie

                Pojedyncze powierzchniowe utrwalenie jest to najczęściej stosowany zabieg utrzymaniowy na nawierzchniach dróg o ruchu średnim i mniejszym. Ten rodzaj powierzchniowego utrwalenia jest wykonywany zazwyczaj przy użyciu grysów frakcji od 6,3 do 10 mm.

                Przy ruchu lekkim stosowane są często grysy frakcji od 4 do 6,3 mm, natomiast przy ruchu ciężkim zalecane jest stosowanie grysów frakcji od 10 do 12,8 mm, zwłaszcza na nawierzchniach bogatych w lepiszcze i wykazujących tendencje do występowania wysięków lepiszcza lub zaprawy. Dla tego rodzaju powierzchniowego utrwalenia korzystniejszym jest stosowanie lepiszczy bezwodnych „na gorąco” zamiast emulsji asfaltowych, które wykazują (przy zbyt dużej ich ilości) tendencje do spływania po nierównościach nawierzchni.

2.3. Podwójne powierzchniowe utrwalenie

                Podwójne powierzchniowe utrwalenie jest to zabieg zalecany szczególnie dla nawierzchni dróg o ruchu ciężkim, wymaga jednakże jednorodnej powierzchni istniejącej nawierzchni. Pozwala na uzyskanie dobrego uszczelnienia nawierzchni, lecz nie zapewnia zbyt dobrego odprowadzenia wody.

                Przy projektowaniu podwójnego powierzchniowego utrwalenia należy przestrzegać zasady, aby ziarna kruszywa drugiej warstwy były o co najmniej połowę mniejsze od ziarn kruszywa pierwszej warstwy, przy czym mogą tu występować dwa układy:

a)     układ ciągły - charakteryzujący się tym, że kruszywo stosowane do drugiej warstwy należy do drobniejszej sąsiedniej frakcji kruszywa, np. od 10 do 12,8 mm i od 6,3 do       10 mm,

b)    układ nieciągły - charakteryzujący się tym, że kruszywo stosowane do warstwy drugiej jest frakcji drobniejszej od sąsiedniej frakcji kruszywa użytego do warstwy pierwszej, np. od 10 do 12,8 mm i od 4 do 6,3 mm.

                Układ nieciągły pozwala na otrzymanie bardziej szorstkiej warstwy ścieralnej w stosunku do układu ciągłego. Pojazdy poruszające się po takiej nawierzchni powodują jednak większy hałas.

                Układ ciągły zaleca się stosować przy wykonywaniu powierzchniowego utrwalenia na drogach o ruchu lekkośrednim oraz na terenie miast i osiedli.

                Wielkość frakcji pierwszej warstwy kruszywa zależy od kategorii ruchu (większy ruch - grubsza frakcja) i stopnia twardości utrwalanej nawierzchni.

2.4. Pojedyncze powierzchniowe utrwalenie z podwójnym rozłożeniem kruszywa

                Pojedyncze powierzchniowe utrwalenie z podwójnym rozłożeniem kruszywa jest zabiegiem polegającym na rozłożeniu na skropionej lepiszczem nawierzchni, pierwszej warstwy grysu, np. frakcji od 10 do 12,8 mm w zmniejszonej ilości niż stosowana przy pojedynczym powierzchniowym utrwaleniu, a następnie na rozłożeniu drobniejszej frakcji grysu, np. od 4 do 6,3 mm, również w zmniejszonej ilości.

                Jest to kompromisowe rozwiązanie między pojedynczym i podwójnym powierzchniowym utrwaleniem. W wyniku tego zabiegu uzyskuje się szorstką powierzchnię, dobrze odprowadzającą wodę, lecz charakteryzującą się zwiększoną hałaśliwością. Jest ono szczególnie zalecane dla dróg obciążonych ruchem ciężkim.

                Technologia ta może być stosowana tylko w przypadku dysponowania bardzo dobrym sprzętem i doświadczoną w tym zakresie ekipą wykonawczą.

2.5. Pojedyncze powierzchniowe utrwalenie typu „sandwich”

                Powierzchniowe utrwalenie typu „sandwich” polega na:

-      rozłożeniu na nieskropionej nawierzchni pierwszej warstwy grysu, np. od 6,3 do 10 mm,

-      rozłożeniu lepiszcza,

-      rozłożeniu drugiej warstwy drobniejszego kruszywa, np. od 4 do 6,3 mm lub od 2 do  mm.

                Powierzchniowe utrwalenie typu „sandwich” ma następujące zalety w stosunku do innych sposobów powierzchniowego utrwalenia:

-      małe zużycie lepiszcza podobnie jak w pojedynczym utrwaleniu,

-      dobre powiązanie ziarn grysu jak w podwójnym utrwaleniu,

-      dobrą szorstkość i dobre odprowadzenie wody jak w pojedynczym utrwaleniu o podwójnym rozłożeniu grysu.

                Powierzchniowe utrwalenie typu „sandwich” może być wykonywane nawet na nawierzchniach o niejednorodnej powierzchni, np. po wykonaniu remontu cząstkowego lub po wadliwym wykonaniu poprzedniego powierzchniowego utrwalenia (zloty kruszywa, pocenie nawierzchni).

                Może być stosowane zarówno przy ruchu ciężkim jak i przy ruchu lekkim, z tym, że przy ruchu lekkim można stosować drobniejsze frakcje, np. od 4 do 6,3 mm i od 2 do 4 mm, natomiast przy ruchu ciężkim i przy „miękkiej” nawierzchni stosuje się frakcje grubsze, np. od 10 do 12,8 mm i od 4 do 6,3 mm lub od 6,3 do 10 mm.

                Ten rodzaj powierzchniowego utrwalenia może być również stosowany jako warstwa ścieralna dróg o ruchu lekkim, na podbudowach stabilizowanych mechanicznie lub spoiwami hydraulicznymi.

                Przy tej technologii nie ma potrzeby ustalania i wprowadzania korekt ilości lepiszcza.

2.6. Regeneracja nawierzchni

                Regeneracja nawierzchni jest to zabieg utrzymaniowy dopuszczony do stosowania na drogach o ruchu od lekkiego do średniego włącznie. Celem tego zabiegu jest uszczelnienie istniejącej, już zużytej nawierzchni i przedłużenie okresu jej eksploatacji.

                Do wykonania regeneracji stosuje się kruszywo drobne o frakcji od 2 do 4 mm z nadmiarem w stosunku do stopnia pokrycia powierzchni.

3. WYBÓR FRAKCJI GRYSÓW

                Przy wyborze frakcji grysów, poza względami ekonomicznymi, powinny być brane pod uwagę następujące parametry:

-      rodzaj powierzchniowego utrwalenia,

-      kategoria ruchu,

-      stan powierzchni utrwalonej nawierzchni, jej jednorodność i podatność na wtłaczanie.

                Przykładowe frakcje grysów dla pojedynczego utrwalenia lub pierwszej warstwy podwójnego utrwalenia, w zależności od stanu powierzchni i kategorii ruchu podane są w tablicy 1.

 

Tablica 1. Zalecane frakcje grysów

Głębokość

rodzaj ruchu

tekstury HS

ciężki

średni

lekki

bardzo lekki

 

0,4 £ HS < 0,8

od 10 do 12,8

od 10 do 12,8

od 6,3 do 10

od 6,3 do 10

 

0,8 £ HS < 1,2

od 10 do 12,8

od 10 do 12,8

od 6,3 do 10

od 4 do 6,3

 

1,2 £ HS < 1,7

od 6,3 do 10

od 6,3 do 10

od 4 do 6,3

od 4 do 6,3

 

1,7 £ HS

od 4 do 6,3

od 4 do 6,3

od 4 do 6,3

-

 

HS < 0,4

-

od 10 do 12,8

od 6,3 do 10

od 6,3 do 10

 

 

 

4. USTALENIE ILOŚCI KRUSZYWA NA 1 m2

                Dla potrzeb opracowania SST można przyjmować podane poniżej bazowe ilości kruszywa, w zależności od rodzaju powierzchniowego utrwalenia i przewidywanej frakcji grysów:

a) pojedyncze powierzchniowe utrwalenie

    grys od 10 do 12,8 mm                   -              od 10 do 12 litrów/m2

    grys od 6,3 do 10 mm                     -              od 8 do 9 litrów/m2

    grys od 4 do 7 mm                          -              od 6 do 7 litrów/m2

b) pojedyncze powierzchniowe utrwalenie z podwójnym rozłożeniem grysów

    grys od 10 do 12,8 mm                   -              od 8 do 9 litrów/m2

  +grys od 4 do 6,3 mm                       -              od 4 do 5 litrów/m2

    grys od 6,3 do 10 mm                     -              od 6 do 7 litrów/m2

  +grys od 2 do 4 mm                          -              od 4 do 5 litrów/m2

c) podwójne powierzchniowe utrwalenie

    grys od 10 do 12,8 mm                   -              od 10 do 12,0 litrów/m2

  +grys od 4 do 6,3 mm                       -              od 6 do 7 litrów/m2

    grys od 6,3 do 10 mm                     -              od 7 do 8 litrów/m2

  +grys od 2 do 4 mm                          -              od 4 do 5 litrów/m2

d) pojedyncze powierzchniowe utrwalenie typu „sandwich”

    grys od 10 do 12,8 mm                   -              od 8 do 9 litrów/m2

  +grys od 4 do 6,3 mm                       -              od 6 do 7 litrów/m2

    grys od 6,3 do 10 mm                     -              od 6 do 7 litrów/m2

  +grys od 2 do 4 mm                          -              od 5 do 6 litrów/m2

e) regeneracja

    kruszywo od 2 do 4 mm  -              od 6 do 7 litrów/m2

                Ostateczne ilości grysów ustala się doświadczalnie w dostosowaniu do rzeczywistego uziarnienia i kształtu ziarn według OST pkt 5.3.2.

5. USTALENIE ILOŚCI LEPISZCZA NA 1 m2

5.1. Zasady ustalania ilości lepiszcza

                Ilość lepiszcza w powierzchniowym utrwaleniu zależy od bardzo wielu czynników wyszczególnionych w pkt 1 niniejszego opracowania i posiada zasadnicze znaczenie i wpływ na właściwe powiązanie ziarn grysu między sobą i z istniejącą nawierzchnią oraz na trwałość wykonanej warstwy.

                Ustalenie dozowania lepiszcza sprowadza się do przyjęcia bazowej ilości lepiszcza na jednostkę powierzchni (kg/m2), które są podane w tablicach 2, 3, 4 i 5 dla poszczególnych rodzajów powierzchniowego utrwalenia i stosowanego kruszywa, a następnie na określeniu poprawek uwzględniających wpływ parametrów wyszczególnionych w pkt 1 niniejszego opracowania.

5.2. Bazowe ilości lepiszcza

Bazowe ilości emulsji asfaltowej podane w kg/m2 zostały przyjęte przy założeniu średniego obciążenia drogi ruchem, średniego stanu powierzchni utrwalanej nawierzchni oraz przy średniej zawartości ziarn niekształtnych.

Tablica 2. Bazowe ilości emulsji asfaltowej dla pojedynczego powierzchniowego utrwalenia

Frakcja kruszywa

Rodzaj emulsji w kg/m2

mm

K1-65

K1-75

od 2 do 4 *)

1,10

-

od 4 do 6,3

1,20

1,10

od 6,3 do 10

1,50 **)

1,40

od 10 do 12,8

-

1,85 **)

   *)    -  dotyczy regeneracji

**)    -  przy stosowaniu kationowej emulsji asfaltowej w tak dużej ilości, może nastąpić zjawisko jej spływania (przed rozpadem) i gromadzenia się w nadmiarze w zagłębieniach, przy jednoczesnym niedomiarze w wyższych partiach powierzchni jezdni. Przed podjęciem stosowania tego typu powierzchniowego utrwalenia zaleca się sprawdzenie występowania wyżej opisanego zjawiska na wcześniej wykonanym odcinku próbnym.

 

 

Tablica 3. Bazowa ilość emulsji asfaltowej dla pojedynczego powierzchniowego utrwalenia z podwójnym założeniem grysu

Frakcje kruszywa w mm

Emulsja asfaltowa K1-70 w kg/m2

od 10 do 12,8 + od 4 do 6,3

od 6,3 do 10 + od 2 do 4

    1,90 **)

1,60

**) pod tabl. 2

 

Tablica 4. Bazowa ilość emulsji asfaltowej dla podwójnego powierzchniowego utrwalenia

 

frakcje kruszywa w mm

 

Warstwa

od 10 do 12,8

od 4 do 6,3

od 6,3 do 10

od 2 do 4

od 10 do 12,8

od 4 do 6,3

od 6,3 do 10

od 2 do 4

lepiszcza

rodzaj emulsji asfaltowej w kg/m2

 

K1-65

K1-70

1-sza warstwa

2-ga  warstwa

1,10

1,50

1,00

1,30

1,00

1,30

0,90

1,20

Ogółem

2,60

2,30

2,30

2,10

 

Tablica 5. Bazowa ilość emulsji asfaltowej dla pojedynczego utrwalenia typu „sandwich”

Frakcje kruszywa w mm

Emulsja asfaltowa K1-70 w kg/m2

1-sza warstwa od 10 do 12,8

2-ga  warstwa od 4 do 6,3

1,75

1-sza warstwa od 6,3 do 10

2-ga  warstwa od 2 do 4

1,55

 

5.3. Poprawki dla ustalenia rzeczywistej ilości lepiszcza

5.3.1. Ogólne zasady ustalenia poprawek

                Przy ustalaniu ostatecznej (rzeczywistej) ilości lepiszcza, należy przeanalizować dla każdego jednorodnego odcinka drogi parametry i czynniki, mające wpływ na konieczność wprowadzenia korekt do przyjętej bazowej ilości lepiszcza.

                Parametry mające wpływ na wielkość korekty to:

-      ruch (natężenie, struktura i jego typowy rozkład w przekroju poprzecznym drogi),

-      region klimatyczny, nasłonecznienie, wysokość n.p.m.,

-      spadki podłużne,

-      pora roku,

-      rodzaj lepiszcza,

-      rodzaj kruszywa (uziarnienie, kształt ziaren).

Przy rozważaniu wpływu ww. parametrów na zmianę ilości bazowej lepiszcza zaleca się korzystanie z systemu „Allogen”, jak również z własnego doświadczenia.

W przypadku trudności w korzystaniu z tego systemu, zaleca się korzystać z podanych niżej orientacyjnych poprawek do bazowej ilości lepiszcza uwzględniających kategorię ruchu, stan powierzchni utrwalanej nawierzchni i kształt ziarn grysu.

 

5.3.2. Poprawka ze względu na stan powierzchni

                Ze względu na stan powierzchni warstwy, na której będzie wykonywane powierzchniowe utrwalenie, powinno się stosować następujące poprawki:

-      przy nawierzchni normalnej gładkiej (D-05.03.08, tabl. 5, lp. 3) - 0%,

-      przy nawierzchni miękkiej (D-05.03.08, tabl. 5, lp. 4 i 5) - od -10 do -15%,

-      przy nawierzchni chropowatej (D-05.03.08, tabl. 5, lp. 1 i 2) - od +5 do +15%.

5.3.3. Poprawka ze względu na kategorię ruchu

                W zależności od kategorii ruchu należy przyjmować następujące poprawki w stosunku do bazowej ilości lepiszcza:

-      przy ruchu ciężkim                        - od -5 do -10%,

-      przy ruchu średnim                      - 0%,

-      przy ruchu lekkośrednim             - od 0 do +5%.

                Ruch drogowy, a zwłaszcza ruch samochodów ciężarowych, na skutek wywieranych nacisków i wibracji przyczynia się do zagęszczania i wciskania ziarn rozłożonego kruszywa w warstwę niżej leżącą (w nawierzchnię, na której wykonano powierzchniowe utrwalenie), w wyniku czego lepiszcze z czasem całkowicie pokrywa ziarna kruszywa początkowo wystająca.

5.3.4. Poprawka ze względu na kształt ziaren

                Przy stosowaniu kruszywa o stosunkowo dużej zawartości ziarn nieforemnych, zbliżonej do 20%, należy stosować poprawkę zmniejszającą bazową ilość lepiszcza o 10%.

5.3.5. Łączna wielkość poprawek

                Suma ustalonych poprawek nie powinna przekraczać 20% przyjętej bazowej ilości lepiszcza.

                Jeżeli łączna wartość poprawek dochodzi lub przekracza 30%, to wówczas należy rozważyć celowość wykonania powierzchniowego utrwalenia nawierzchni i ewentualnie przeanalizować możliwość wykonania innego rodzaju zabiegu utrzymaniowego.

                Dla pojedynczego powierzchniowego utrwalenia typu „sandwich” praktycznie nie stosuje się ww. poprawek, z wyjątkiem wykonania tego utrwalenia na bardzo miękkiej (pocącej się) nawierzchni. W takim przypadku należy przyjąć zmniejszoną o 10% bazową ilość lepiszcza. Przy wykonywaniu takiego powierzchniowego utrwalenia na bardzo porowatej i chłonnej powierzchni, należy bazową ilość lepiszcza zwiększyć o 10%.